Fél éve készülök írni a lányom egyik osztályzatáról, mert akárhányszor kinyitom a tájékoztatóját (értsd ex-ellenőrző) és meglátom ezt benne, felröhögök. Valahogy azonban még nem állt össze bennem az anyag. Egészen mostanáig. Tegnap ugyanis a kisfiam tájékoztatójában szintén megjelent egy szép csillag ugyanennél a tantárgynál.

Bár pedagógus vagyok, kapásból nem tudtam volna lefordítani a tantárgy nevét arra a nyelvre, amelyen a korosztályom is be tudja azonosítani azt. Ugyan sejtem, hogy ma a technikát nevezhetik így, de szerintem marhára nem fedi a valóságot. Kisiskolásként szerelgettünk, farigcsáltunk, aztán mi, lányok hímeztünk is, majd felsőben mentünk a gyakorlókertbe kapálni, illetve tanultunk valamit az áramkörökről és a kerttervezésről. Talán még nekünk voltak a legértelmesebb technika óráink.

Ma azonban más a helyzet a gyakorlatban, mert bár a lányom negyedik éve iskolás, még semmi ilyet nem láttam náluk. Az egész technika, illetve most már – nevezzük nevén -, életvitel és gyakorlati ismeretek kimerül a kézműveskedésben.

Mindenesetre azért utánanéztem, mit is akarna jelenti ez a különleges tantárgyi elnevezés:

„Az Életvitel és gyakorlati ismeretek műveltségterület feladata a tanulók környezettudatos tevékenységre való felkészítése, a technikai alapműveltség megszerzéséhez szervezett keret biztosítása. A műveltségterület feladatai elsősorban azokra a mindennapi környezetből választott problémaszituációk gyakorlati megoldására irányulnak, amelyek elmélyíthetik a tanulókban az őket körülvevő természeti, társadalmi és mesterséges környezet összefüggéseit. E műveltségterület általános feladata, hogy növelje a tanulók tájékozottságát és kompetenciáit az emberi létet meghatározó – állandóan változó, fejlődő – mesterséges környezetben.”

Gyönyörű. Ez alapján nagyon szeretnék Életvitel és gyakorlat tanár lenni, mert elméletileg felkészíthetek az életre is. Hiszen azt írja, megtanít problémaszituációkban helytállni, környezettudatossá tesz és társadalmilag is jól beilleszti a kölyköt.

Gondolom, valami ilyesmiről lehet szó:

1.o. Az iskola tisztelete, avagy hogyan ne rúgjuk szét a padot, falat, osztálytársunkat, plusz festés, színezés, termésgyűjtés.

2.o. Társaink és tanáraink tisztelete, avagy hogyan ne buktassuk fel egymást és hogyan ne ugráljunk fel az órán félpercenként jelentkezve, plusz alkalomhoz illő ünnepi díszek készítése.

  1. o. A tanóra tisztelete, avagy hogyan legyünk kussban 45 percen keresztül, plusz origami.

4.o. Az iskolai vezetés tisztelete, avagy hogyan legyünk továbbra is kussban, ha fel kell mennünk az igazgatóiba, mert megint kiborogattuk a takarító néni vödreit, plusz társasjátékok nézegetése.

5.o. A takarítók tisztelete, avagy ne feledd, hogy még mindig nem borogatunk vödröket, plusz appok keresése barkácsoláshoz.

6.o. A konyhás nénik tisztelete, avagy nem kapsz kaját, ha nem köszönsz senkinek, plusz szelektív kukák rajzolása.

7.o. A karbantartók tisztelete, avagy hogyan ne próbáljunk elbújni az udvar leghátsó zugába cigizni, vagy ha mégis, hogyan kell a csikket eldobni, plusz zoknibáb készítése.

8.o. Az osztálytermünk tisztelete, avagy hogyan ne tegyük direkt tönkre az utánunk következőknek a székeket, padokat, osztályfalakat, plusz ballagási dalok éneklése ezerrel.

+ középiskolai évfolyam: székek pakolása a rendezvényeken, díszítés az ünnepekkor, plusz pihi az udvaron

De lehet persze, hogy tévedek, és tényleg életvezetési, környezetvédelmi és társadalmi kérdésekről van szó a kilenc év alatt, sőt, lehet, hogy főzni is megtanulnak, meg bevásárolni, vagy csekket befizetni, esetleg gerincesen érvényesülni, vitatkozni. Nem tudhatom, mert egyelőre a kislányomnál azt láttam a tájékoztató Életvitel és gyakorlat oldalán, hogy „Mókus – ötös”, a kisfiamnál pedig, hogy „Macik a jégen – csillag”.

Pin It on Pinterest