Ma már nagyon nehezen ébredtek a gyermekeim. A szívem szakadt meg értük. Nemrég volt téli szünet, mégis eszméletlenül fáradtak. Végiggondoltam, milyenek is a napjaik, mennyi egyéb elfoglaltságuk van, vagyis hogy mi a fenéért lehetnek ilyen kómásak és hogy hogyan tudnék nekik segíteni.
Tegnap este, amikor a kisfiam barátostól hazaért a fociról (felváltva vigyázunk a srácokra a másik anyukával) észrevettem, hogy a barátja is szokatlanul csöndes. Vacsoránál rá is kérdeztem, hogy miért. Kiderült, ő is nagyon fáradt és nem feltétlenül az edzéstől. Evés közben szinte egymás szavába vágva sorolták a panaszaikat.
Úristen, még csak hét évesek, de már most annyi bajuk van, hogy csak na. Nekem az lenne a normális, ha egy ennyi idős gyerek sirámai maximum arról szólnának, hogy a Béluka kibuktatta, meg hogy a tanító néni nem engedte ki őket még egy plusz fél órára az udvarra, vagy hogy a Zsuzsika milyen hülye nyafogós és különben is, már megint sóskafőzelék volt az ebéd.
De nem. Ezek az elsős srácok azt panaszolták, hogy sokat kell tanulniuk a suliban, hogy minden nap öt órájuk van (még ha a napi tesi egyike másika el is tusolható), hogy időnként több oldalas házi feladatot kapnak, dolgozatokat írnak (!), ha pedig mozgásigényüket a széken való hintázással elégítik ki, még ki is kerülnek a pixisből egy időre. Sokáig sorolták. Hagytam, hadd jöjjön ki belőlük.
Ma reggel azonban úgy ébredtem, hogy még mindig az esti beszélgetésen járt az eszem, így összeírtam a gyermekeim napi menetrendjét (elöljáróban csak annyit, hogy én messze nem az az anyuka vagyok, aki különórákra akarná járatni őket, vagy aki nyelvtanulással bombázná utódait óvodás koruktól kezdve).
Nos, nézzük csak:
Minden nap 6:35-kor kelnek és 7:20-kor indulnak el otthonról az iskolába.
A kislányomra heti 27 tanóra + 2 szolfézs vár; ez utóbbit ő akarta, mert nagyon szeretne énekelni tanulni. Más külön elfoglaltsága nincs, hiszen az edzése este fél héttől kezdődne (!), ezért arról lemondott (hálistennek!!!), amit pedig még sportolna, arra egyelőre nincs lehetősége.
Napközis, tehát ehhez jön még kötelezően minimum heti 5 óra foglalkozás a házi feladatokkal. Ha mindennel időben kész, napi egy óra játékideje marad a barátaival.
16:30-ra ér haza. Ha maradt még házija (verstanulás, memo, vagy valamit nem értett), akkor még átbeszéljük, megcsinálja/juk, ha nem, akkor pihen. Ilyenkor kitárgyaljuk a világot, elkészítjük a vacsorát, megnézheti az üzeneteit, netezhet, aztán vacsi, fürdés, fogmosás, mese és legkésőbb 8:00-kor villanyoltás. (Pénteken és szombaton tovább fent lehet, és másnap 11-ig alszik is.)
Ez tehát heti kb. 35 óra munka 9 és fél évesen, amihez hozzájön még a fizikai megterhelés is. (Nem, nem a testnevelésre gondolok.) A legtöbb tantárgyhoz két-három könyvet, plusz egy füzetet kell cipelniük (nem túlzok). A 16/2013. EMMI rendelet 30. § szerint „az 1–4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjét úgy kell kialakítani, hogy az egyes tanítási napokon használt tankönyvek tömege a három kilogrammot ne haladhassa meg.”
A kislányom tancuccai átlagban legalább 7 kilót nyomnak. És tényleg nincsen benne semmi a kötelező tankönyvek mellett a fél liter vizén, uzsonnáján, és a hengeres tolltartóján kívül. Mára már százszor meggondolja, hogy a diákzsebnaptárát is betegye-e még a táskájába, hiszen minden deka számít.
A lányom még mindig nincs harminc kiló (28 körül van), és ha csak abból indulok ki, hogy a felnőtteknél is törvényileg szabályozzák a cipelhető súlyokat (a testtömeg 20 százaléka), akkor nagyon rossz a helyzet.
Engedjétek meg, hogy számszerűsítsem ezt az egészet. (Itt van előttem az órarendje, onnan lesek és elővettem egy konyhai mérleget is.)
Legyen mondjuk a mai nap, ami nem is a legnehezebb, mert „csak” öt órája van, abból is az egyik ének. Szóval ma összesen 7 db A/4-es könyvet és 5 db kisalakú füzetet vitt magával. (Ha a mai szolfézst is belevenném, akkor a számok 9+6-ra módosulnának, de a célom az, hogy egy átlagos, különóra-mentes statisztikát készítsek.)
A tankönyvek átlagsúlya 450 g (az olvasókönyvé például 507 g), ami a mai napon összesen 3150 g.
A füzetek átlagsúlya 70 g (kisalakú), ami a mai napon összesen 350 g.
Ehhez jön még négy külön füzet (iskolai üzenő, napközis üzenő, tájékoztató, leckefüzet), ami további 280 g, valamint egy tolltartó, ami mindenestől (kisvonalzó, ceruzák, színesek, hegyező) 480 g.
A tízóraival és az uzsonnával együtt ez pontosan 5 kg és akkor nem vettem hozzá a tesicuccot (1 kg cipőstől), meg a sulitáska súlyát (400 g.)
Tehát a kislányom ma kb. 6 kilót cipelt a hátán (plusz szolfézzsal még 1-et), ami akárhogy is nézem, túllépi a megengedett mennyiséget. Ha a legnehezebb napját számolom, akkor mindez 8, 6 kg tornazsákkal együtt!!!
Először azt szeretném elérni, hogy a napközis gyerekek bent hagyhassák az iskolában a cuccaikat, ahogy az elsősök, mert embertelenül tönkre megy a gyerekek gerince ennyi súlytól. (Ma úgyis megyek SZMK-ra, fel is vetem.)
Lehet, hogy valakinek ez nem tűnik soknak, de én nem kérném meg a gyermekemet arra, hogy a boltból ő hozza haza azt a pl. 6-8 liter tejet egyedül. Merthogy ez bizony annyinak felel meg. És mint tudjuk, az enyémek gyalog járnak a 15-20 percre lévő iskolába, hisz nincs lehetőségem őket fuvarozni.
De mi a helyzet a fiammal? Ő elsős és éppen ezért szerencsés, mert csak péntekenként kell hazahoznia a tankönyveit, hogy a szülői is láthassa, mi történt vele egész héten. Sajnos a későbbi évfolyamokon ez a fentiek szerint módosul majd …
Tény, hogy nem várható el a pedagógustól az órarend aszerinti összeállítása, hogy melyik könyv hány kiló, hiszen ez annak ismeretében, hogy milyen előírt tantárgyi óraszámoknak kell megfelelniük, lehetetlen. Egy megoldás van csak, csökkenteni kell az órák számát! Muszáj! Több okból is, de erről korábban már többször írtam. A mi időnkben alsóban csak négy óránk volt naponta, esetleg egyszer beraktak öt órát is. Mára ez teljesen felborult és totálisan gyermekellenes lett (nem tudok rá jobb kifejezést).
Az elsős kisfiamnak heti 25 órája van + 3 óra edzés + 5 óra házi feladat, a nyolcadikos nagynak pedig heti 30 óra + 2 óra edzés + 5 óra házi (és eddig felvételi előkészítőbe is járt, mert anélkül nem sok esélye van bejutni a kiszemelt iskolájába).
Tehát összefoglalva:
- osztály: napi 6 óra munka! (edzés nélkül)
- osztály: napi 6,6 óra munka (szolfézs nélkül)
- osztály: napi 7 óra munka (edzés és előkészítő nélkül).
Ezek után pedig élhetnek, ha marad rá erejük.
(A gimisek helyzete csak riasztóbb…)
Még mindig van valaki, aki úgy gondolja, hogy ez normális???